En
un matí ventós de novembre, interromput per l'insistent
crit d'unes cotorres i evitant la seva defecació sobre meu he
emprés el ritme caminador per els marjals del carrer on
s'eixampla el Reus modern dels anys 2000, farcit de parcs i jardins
que s'han propagat ostensiblement per tota la ciutat i que aquest
matí de tardor acumulaven milers de pàmpols ressecs,
mentre un municipal intentava encabir-los dins la gran senalla, en un
intent força frustrador doncs l'aire revoltat i anàrquic
no li ho permitia i aquell home s'ho prenia en força calma.
He
emprés el camí bastant resolt i deixant que les meves
passes em portessin inevitablement a l'antic “mas Vidal”, i al
passar per la plaça de Catalunya he remuntat la meva memòria
a la infantesa i he vist ben clar la comitiva de cares de dolor dels
familiars del finat, tots de negre, les lletanies del sacerdot,
engalanat en la seva toga i birret, desprenent aquella olor d'encens
tant penetrant, els escolans fent sonar la campana i en arribar dalt
un carruatge les despulles del difunt en aquella caixa negre, en el
moment que el mossen pronunciava una oració i beneïa el
fèretre i acomiadant allí el mort donava per acabada la
cerimonia.
Quan
arribava Tot sants, anàvem les families, caminant, a l'indret
màgic destinat a la mort, els xiprers ens ho recordaven
enfilats cap al cel i no érem el jovent de les hores, massa
promiscus a disfrutar de la seva presència i de la seva forma
fantasmagòrica que sempre ens recordava la mort i aquesta
paraula és el gran tabú que encara avui no hem superat
doncs el seu significat i la transcendència que té no
ha estat transmesa en la naturalitat i quotidianitat que hauria de
divulgar-se per a acceptar-la normalment. Encara li tenim por!
Segons
Bofarull, aquest és el quart que ha tingut Reus. El primer
data del 1450 i era al costat de l'antiga església romànica
de santa Maria, més o menys on ara hi ha la capella del
Santíssim, a la vora de la plaça on es celebrava el
mercat. El segon va ser al Fossar Vell, del que hi ha notícies
a partir de 1497 i el tercer a la ermita del Roser on s'hi traslladar
el 1802, tot i que abans ja s'hi havien fet inhumacions, sobretot en
anys de pesta. Els terrenys per a l'actual cementiri van ser cedits
per Josep Sardà i Cailà perquè la Ajuntament els
destinés a cementiri general. Les obres començaren a
finals del 1869. Fou el primer cementiri laic i municipal de l'estat
espanyol, concebut per a enterrar-hi persones sense distinció
de religió ni ideologia.
I
la part més agradable d'aquesta celebració sens dubte
és la “castanyada” on les families reunides, primer a la
pròpia casa i després en les entitats diverses de la
ciutat en una festa col·lectiva mengen panallets i castanyes i
beuen vi ranci i moscatell. Com a tradició molt local es fa la
“rifa” de panallets i confitura amb “bombo” inclòs i
altaveu per a què tothom se n'assabenti de la rifa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada